Mediteruh kun je leruh!

Odin Mcfarlane (mijn zoon)

 

\Nu is het zover gekomen dat zelfs de mensen in mijn straat en mijn vrienden willen leren mediteren. Hier komen een paar tips om zelf te beginnen.

-Als je begint kun je het beste zorgen dat je goed tot ontspanning kan komen. Als je ligt kan dat goed, maar val je gemakkelijk in slaap. Begin daarom gewoon op een stoel met beide voeten op de grond.

-Zet de voeten goed op de grond op heupbreedte, onder de knieen, zorg dat je goed op je billen zit. Je kun het vel een beetje naar achteren trekken, je voelt dan de zitbeentjes.

-Laat de ademhaling vanzelf komen en voel hoe de adem zich verspreid in de onderbuik, je borstkas komt iets omhoog.

-Laat je nek aan de achterkant lang zodat de kin vanzelf een beetje naar binnen valt.

-Laat de uitademing vanzelf komen en geef je over aan de zwaartekracht van de aarde.

-Houd je aandacht bij de adem, als de adem onrustig wordt verleng je de uitademing.

-De hersenen willen denken, dat hoort zo. Door je aandacht bij de ademhaling te houden voel je hoe het bewustzijn zich steeds meer terug trekt. Je kunt je gedachten aanschouwen zonder dat je jezelf ermee hoeft te verbinden.

- Je kunt je terug trekken binnen de gedachten als in het oog van de storm.

Zo oefen hoe je dichter bij jezelf kan blijven, en dat je niet de gedachten bent. Deze oefening geeft rust en houd je